Många GIS-portaler är organiserade utifrån data och teknik snarare än verksamhetens arbetsflöden och behov. Det gör att det blir onödigt svårt för stora delar av verksamheten att hitta den data och information de behöver och vill ha. Tänk vad det skulle göra för användningen av portalens innehåll om det fanns ett intranät för GIS-relaterade resurser. En eller flera webbsidor som presenterar kartor, data, appar och analyser utifrån den uppgift de löser kommer kort sagt att sänka tröskeln för att hitta och använda GIS rejält.

Ett intranät knyter alltså GIS-innehåll till affärsbehov, beslutsfattande och dagliga arbetsuppgifter, vilket gör geografisk information till en naturlig del av verksamhetens informationsflöde. Det lönar sig med andra ord att skapa ett välbekant användargränssnitt till GIS-portalen i form av välstrukturerade lättnavigerade webbsidor. Sällananvändare slipper på så sätt gräva i en teknisk portal och hittar snabbt den information de behöver. I och med att kollegorna blir mer självgående avlastas dessutom GIS-experterna.

Kolla gärna in det här videoklippet där en av våra lösningsexperter skapar webbsidor i ArcGIS för ett fiktivt fastighetsbolag med flera förvaltningar.

Webbaserat intranät för GIS

Upptäck styrkan i att kartor och geodata sätts i en verksamhetsbaserad kontext med hjälp av andra media som text, bilder, film, dashboards och statistik. Du kan alltså skapa hur många sidor du vill och behöver i ditt intranät för geografisk information – för olika avdelningar, arbetsområden och projekt. Självklart med bibehållen kontroll över att rätt personer ser rätt information.

För dig som vill fördjupa dig mer i att skapa verksamhetsanpassade webbsidor i ArcGIS Hub och ArcGIS Enterprise Sites finns ett webbinar. Välkommen att ladda ner det!

Länktips: