I ArcGIS har din organisation en plattform med kapacitet att knyta ihop både system och arbetsflöden på sätt som generera nytta i många delar av verksamheten. För att få ut så mycket som möjligt av investeringen i GIS gäller det att ha stenkoll på nuläget. Hur mår och används implementationen idag? Men det är också viktigt att blicka framåt för att se hur teknologin kan matcha och stötta verksamhets- och affärsmålen på ett långsiktigt hållbart sätt.
Det här är fem verktyg eller angreppssätt som hjälper dig och din organisation att jobba målinriktat och fokuserat för att få större utväxling på sitt GIS.
1. Genomlysning av organisationens GIS med GAP-analys
En nuläges- eller GAP-analys hjälper dig att identifiera var förbättringspotentialen är störst. I praktiken handlar det om att göra en strukturerad genomlysning av GIS-implementationen och hur pass väl teknologin levererar värde och verksamhetsnytta. Med analysen på plats har du ett underlag för att prioritera de insatser som ger bäst avkastning och effekt.
2. Användarkartläggning säkrar rätt funktioner till rätt roll
Det har betydelse att rätt användare har tillgång till rätt funktionalitet, appar och innehåll. För verksamhetens möjligheter att maximera värdet av sitt GIS naturligtvis. Men också för effektiviteten i den enskilde medarbetarens dagliga arbete. En kartläggning av olika rollers behov är därför väl investerad tid. Resultatet av inventeringen matchas sedan med ArcGIS användartyper, som paketerar funktioner på sätt som optimerar användningen av och arbetet med GIS i din organisation.
3. Ta hävstång på portalstatistik för att optimera
Att följa och utvärdera hur GIS-portalen används och av vem skapar förutsättningar att utveckla och bredda verksamhetens nyttjande av det innehåll och de resurser som finns där. Kolla därför in möjligheten till automatiserade användarrapporter. De ger dig koll på hur portalen används och ett underlag för att jobba aktivt och datadrivet med portalen. Med kontinuitet i både uppföljning, prioriteringar och åtgärder som resultat.
4. Skapa en affärs- och verksamhetsorienterad strategi
En geospatial strategi är en affärs- och verksamhetsorienterad plan som definierar hur GIS ska bidra till att stärka en organisation, dess verksamhet och affär. Organisationer som skapar och implementerar den här typen av strategi skapar kort sagt förutsättningar att verkligen dra nytta av GIS-teknologin för att lösa sina utmaningar. Det här är något annat än en traditionell GIS-strategi, som har ett mer renodlat teknikfokus. Här får verksamhetens mål och människors behov betydligt större utrymme.
5. Strategisk samverkan och rådgivning ger framåtdrift
Advantage Program är ett ramverk för strategisk samverkan som hjälper organisationer att få full effekt på sin investering i ArcGIS. Rent konkret handlar det om ett partnerskap där vi jobbar tillsammans i årscykler med kundens mål och behov som utgångspunkt. Den strategiska rådgivaren är navet i samarbetet. En roll som knyter ihop och driver arbetet med den taktiska plan som är resultatet av årsplaneringen för programmet.
Länktips: