I takt med att organisationer utvecklas och digitaliseras blir data och digitala strategier allt viktigare förutsättningar för framgång. Att integrera det geospatiala perspektivet och geodata i verksamheten ger betydande fördelar i den här utvecklingen. I praktiken handlar det om att en komplett GIS-plattform är strategiskt viktig IT med potential att leverera värde i form av bättre beslut, avancerad analys och optimerade processer.

För att få så stor utväxling som möjligt på organisationens investering i GIS är det alltså viktigt att bygga en stabil grund att stå på. Det här är fem nyckelfaktorer som vägleder dig och din organisation i att jobba metodiskt för att skapa så mycket verksamhets- och affärsnytta som möjligt med stöd av geospatiala förmågor och teknologi.

1. Strategi

Den som jobbar strukturerat och målmedvetet med att integrera GIS i verksamheten kommer att lyckas med att maximera värdet av tekniken. Du lägger grunden genom att matcha GIS:ets förmågor med organisationens övergripande mål och prioriteringar.

Konkret handlar det om att identifiera relevanta användningsområden och säkra rätt resurser med rätt kompetens för att omsätta en strategi till verklighet.

Ta med fördel hävstång på en geospatial strategi. En verksamhetsorienterad plan som knyter an till aktuella affärsstrategier och definierar hur GIS ska bidra till att stärka din organisation.

2. Styrning

Tydlig styrning är avgörande för att få ut så mycket som möjligt av en GIS-implementation. Många organisationer brottas med just styrningsfrågor, ofta för att det saknas klara riktlinjer och resurser.

Det finns därför mycket att vinna på att ta ett samlat grepp kring att etablera policys, riktlinjer och rutiner som säkerställer att GIS-investeringen används på bästa sätt, liksom att data är tillförlitliga och tillgängliga.

Aspekter som organisationsstruktur, roller och ansvar är i sammanhanget lika viktiga som teknisk miljö, datahantering och säkerhet.

3. Teknik

GIS som skapar nytta och värde kräver en stabil teknisk grund. Det gäller alltså att välja och implementera rätt GIS-mjukvara, databaser och infrastruktur för att samla in, hantera, förädla och dela geodata effektivt och säkert.

I ArcGIS har din organisation en skalbar GIS-plattform med kapacitet att fungera som sammanhållande länk mellan olika system och datakällor.

Plattformen möjliggör med andra ord integration, analys och visualisering av data från många olika källor, vilket gör den till en central del av ett större ekosystem av digitala lösningar.

En genomtänkt systemarkitektur är naturligtvis också en förutsättning för både innovation och långsiktigt hållbara GIS-lösningar.

4. Engagemang

För att GIS och geospatiala förmågor ska etableras som den strategiskt viktiga resurs det har potential att vara krävs engagemang från både ledning och medarbetare i hela verksamheten.

För att lyckas är det viktigt att skapa dialog, lära av varandra och lyfta fram goda exempel på nyttan med teknologin.

Medarbetare som jobbar med GIS och IT måste naturligtvis involveras, men även kollegor från verksamhetsben som har nytta av GIS-tillämpningar. Tillgång till personer i beslutsfattande ställning är också nödvändigt. Sammantaget blir det här en stark kombination av roller som tillsammans ser till att verkliga verksamhetsutmaningar får en lösning och organisationen får ut större värde av investeringen i GIS.

5. Kompetens

GIS som ger resultat ställer krav på att rätt kompetens finns tillgänglig. Kompetensutveckling är med andra ord en förutsättning för att kunna jobba smartare med att ta fram och driftsätta riktigt vassa kartor, appar och GIS-tillämpningar. Det handlar självklart om att bygga teknisk kunskap.

Men för att få resultat är det dessutom viktigt att utveckla förmågan att förstå hur GIS kan användas inom olika verksamhetsområden.

Helheten gör att du lyckas med GIS

Genom att tänka strategiskt, integrera GIS i verksamheten och investera i kompetens och styrning kan organisationer alltså på allvar dra nytta av geodata och geografisk IT.

Att utveckla arbetet med GIS är en ständigt pågående process. Möjligheterna är många och betydande. Och de blir hela tiden fler. Organisationer som arbetar systematiskt och kontinuerligt med att stärka och bredda användningen av teknologin har sammanfattningsvis alla förutsättningar att skapa långsiktig nytta och innovation i sin verksamhet.

Länktips: