För att få ut maximalt värde av vilken teknisk plattform som helst behöver organisationer en genomtänkt och förankrad strategi för hur teknologin ska användas för att möta verksamhetens behov. Det gäller naturligtvis även när vi snackar GIS och ArcGIS. En geospatial strategi är kort sagt ett dokument och plan som pekar ut hur din organisation ska jobba för att skapa förutsättningar att dra nytta av GIS-teknologin och dess förmågor för att nå sina mål.

Fokus på affär och verksamhet, snarare än teknik, är därför nyckeln till en strategi som driver mot så stor utväxling på investeringen i GIS som möjligt. För att skapa en geospatial strategi som ger effekt behöver du involvera rätt sammansättning av människor. Medarbetare som jobbar med GIS och IT ska naturligtvis vara med, liksom kollegor som representerar relevanta verksamhetsben. En sponsor på ledningsnivå är också viktig.

Med dessa resurser på plats går arbetet med strategin sedan igenom ett antal faser, nämligen:

1. Förstå organisationens mål och behov

Den första fasen i strategiarbetet ska ge en gemensam bild av vad organisationen vill uppnå och vilka mål den har. I praktiken handlar det om att lyssna in verksamhetens behov. Gör det genom att prata med personer i olika delar av organisationen – kollegor som använder (eller borde använda) GIS, och medarbetare som jobbar med data. Samtalen utgår från verksamheten och vad den gör, inte tekniken. Helt enkelt eftersom det är nödvändigt att förstå utmaningarna och behoven på djupet innan ni börjar prata om lösningar.

2. Planera vägen framåt baserat på insikt

När alla förstår och har en samsyn kring verksamhetsbehoven är det dags att ta nästa steg. I planeringsfasen tar ni fram en tydlig färdplan som visar hur organisationen ska nå sina mål, både på kort och lång sikt. Beskriv hur ni vill att GIS ska användas för att stötta verksamheten, jämför det med hur det fungerar idag och identifiera vad som behöver göras för att ta er till önskat läge. Det kan handla om rätt teknik, data, arbetssätt eller kompetens. Resultatet blir en konkret plan med tydliga prioriteringar, steg på vägen och en tidsplan.

3. Agera steg för steg enligt planen

Nu är ni redo att omsätta planerna i GIS-tillämpningar som skapar verklig nytta. Det är med andra ord dags att skapa hållbara lösningar som möter organisationens viktigaste utmaningar. Gör det steg för steg, baserat på färdplanen ni tog fram i föregående fas. Genom att dela upp arbetet i mindre delar, så kallade genomförande- eller implementationscykler, skapar ni snabbt värde och kan sedan förbättra lösningarna löpande. Varje cykel består av fyra steg – förbereda, genomföra, använda och utvärdera – som sammantaget ska sätta en användbar lösning eller funktion i händerna på verksamheten på ett effektivt sätt.

En strategi behöver återbesökas

Avslutningsvis vill jag poängtera att en geospatial strategi inte är huggen i sten. Tvärtom. I takt med att din verksamhet och affär utvecklas, och förutsättningar förändras, behöver strategin ses över och eventuellt revideras. Återbesök därför dokumentet regelbundet för att säkerställ att framsteg görs och att verksamheten verkligen driver mot målen.

Länktips: