Rollanpassad information genom hela arbetsflödet

Vassare beslut om nätet och bättre samarbete mellan involverade avdelningar och team

Ladda ner guide
Person fattar beslut om nätinfrastruktur

Verksamheter som hanterar nätinfrastruktur – för energi, fiber och telekom – står inför utmaningen att säkerställa tillgången till rätt information på rätt plats vid rätt tidpunkt. Data finns utspridd i olika system och verksamhetsben, vilket gör det svårt att få en helhetsbild och samarbeta effektivt. Det ökar risken för att beslut fattas baserat på ofullständig eller inaktuell information, vilket i sin tur påverkar både drift och kundservice. Genom att samla all relevant information i ett gemensamt gränssnitt blir det möjligt för involverade parter att använda de senaste och mest aktuella datamängderna. Till nytta för bättre samordning, samarbete och ökad effektivitet. 

Samlat fönster till gemensamma data

Fördelarna med att använda gemensamma data och information i hela arbetsflödet är avgörande. Med enhetliga data i botten blir det möjligt att sätta rollanpassade vyer, rapporter, kartor och digitala verktyg i händerna på verksamheten – på kontoret och i fält. Kolla in exempel för driftcentral, kundtjtänst och nätplanering.

Helhetsbild som säkerställer driftsäkerheten

Driftcentralen (NOC) behöver under tidspress identifiera och lokalisera problem i infrastrukturen för att styra och planera insatser effektivt. Datadrivna visuella rapporter gör det enklare att konstatera var åtgärder behövs, vilket sparar både tid och resurser. Utförande personal i fält får i sin tur direkt tillgång till aktuell information om exempelvis pågående och tilldelade ärenden, inklusive exakt geografisk position för dessa, i sina mobila enheter. Status dokumenteras direkt på plats i rollanpassade appar. Information som sömlöst blir tillgänglig hos kollegorna på kontoret – i realtid om det behövs.

Bläddra för att se exempel på vyer och appar.

Man i fält

Uppdaterad vy över anslutningsärenden

Den här dashboarden är ett verktyg som ger driftcentralen överblick över och detaljinformation om inkommande och pågående ärenden, samt status för dessa. Rapportvyn uppdateras löpande i takt med nya händelser och rapporter.

Dashboard anlsutningsärenden

Effektiv och säker drift med mobila appar

Rollanpassade appar gör att servicetekniker och underhållspersonal får tillgång till information och kan jobba med data på plats i fält. Offline när det är nödvändigt. Uppsättningen behovsanpassade appar är bred och användarvänlig. Här finns verktyg och funktionalitet för att samla data, hantera resurser och ruttplanera med precision.

Mobila appar

Bädda för snabba svar från kundtjänst

Kundtjänst ska snabbt ge kunder korrekt information om nätverksstatus, driftstopp och pågående arbeten. Visuella vyer ger medarbetarna en överblick som gör dem redo att ge faktabaserade svar. Med stöd av datadrivna kartor blir det kort sagt lättare att se och kommunicera var problem finns, vilket förbättrar både svarstider och kundupplevelse. På en mer taktisk nivå kan geografiska mönster analyseras för att identifiera återkommande problem och samarbeta med underhållsansvariga kring proaktiva åtgärder.

Bläddra för att se exempel på kartor och dashboards.

Kundtjänst

Datadriven överblick över avbrott

Den här dashboarden samlar information om en anslutning där nätet inte fungerar. Kundtjänst kan direkt se hur många hushåll som påverkas av störningen, och vilka kunder som är berörda. Kartan visar var avbrottet har inträffat och gör det möjligt att zooma in för att filtrera fram mer detaljerade uppgifter.

Dashboard med avbrottskarta

Underlag för taktiska beslut

Här kombineras demografiska data med verksamhets- och kunddata för att ytterligare tydliggöra konsekvenserna av avbrottet. Den här typen av visualisering är också användbar för att i samverkan med driftcentralen arbeta proaktivt med att identifiera, förstå och åtgärda återkommande störningar och problemområden.

Avbrottskarta inklusive demografiska data

Datadrivna beslut optimerar planering

Nätplanering handlar om att optimera placeringen av nya nät och infrastruktur baserat på miljö och faktorer som befolkningstäthet och markanvändning. Genom att kombinera och visualisera nätinformation tillsammans med demografiska och geografiska data får den som planerar ett tydligt beslutsunderlag, som snabbt identifierar var behovet av utbyggnad är störst och kostnadseffektiviteten optimal. Ett annat användningsområde är utvärdering av scenarion för hur förändringar i nätet påverkar täckning och prestanda.

Bläddra för att se exempel på datadrivna kartor.

Kvinna jobbar med nätplanering

Kombination av data tydliggör mönster

En visualisering av nätet tillsammans med demografiska data möjliggör en ny typ av analys. Den datadrivna kartan gör det kort sagt betydligt enklare att urskilja mönster som avgör beslut om var och när det behövs förbättrad kapacitet och/eller utbyggnad.

Avbrottskarta

Överblick och detaljinformation om nätet

Här visualiseras relevanta data om nätet och dess status. Kartan ger en helhetsbild, men också möjlighet att zooma in till och filtrera fram relevant detaljinformation.

Nätkarta

Guide

Möt organisationens samlade behov av data

Söker du inspiration, tips och råd för att jobba aktivt med att göra data och information tillgängligt och användbart där och när det behövs i din verksamhet? Då är det här guiden något för dig.

Skicka guiden till mig
Guide

Plattform möjliggör tillgång till data och information

Verksamheter som hanterar nätinfrastruktur har stor nytta av att knyta ihop data och system. ArcGIS är en stöttepelare just när det kommer till att skapa förutsättningar för centraliserade data och verksamhetsanpassad användning av dem.

Previous
Next
ArcGIS-plattformen som helhet