Skip to Content

Gemensamt GIS och webbkartor ger översikt som effektiviserar


Att kunna samarbeta och samordna arbetet på en nationell basis på ett effektivt sätt kräver såväl gemensamma processer som tekniska verktyg som stöttar upp. För att Lantmäteriet skulle lyckas med detta var en aktuell och uppdaterad översikt ett grundkrav. Tack vare en portal i ArcGIS och ett webbaserat GIS har man lyckats. 

Rickard Eriksson, verksamhetsutvecklare på Lantmäteriet, berättar tillsammans med GIS-ingenjör Sofia Rossini och funktionschef Nina Nordin om hur de får bättre översikt med hjälp av GIS och uppdaterade kartor. 

Kartöversikt samordnar och engagerar

Saknade verktyg för samordning

På Lantmäteriet var man redo att ta nästa steg i sitt arbete för att samordna och effektivisera processer. Problemet var bara att man saknade ett verktyg som på ett enkelt sätt kunde ge den översikt som krävs för att kunna leverera de svar man behövde.

Rickard Eriksson, verksamhetsutvecklare och och Sofia Rossini, GIS-ingenjör, på Lantmäteriet höll med om den problematiken.

Kompass för att visa rätt väg

Portal med karta i centrum ger översikt

Lösningen kom lite oväntat vid ett besök i USA på ett Esri-arrangerat GIS-event. Här presenterades hur ArcGIS kan samordna och visualisera en gemensam och aktuell lägesbild direkt på en karta för verksamheter som samarbetar och delar data genom en portallösning.

Nyckel visar på lösning med GIS

Smidigare samordning och enklare prioritering

De stora vinsterna Lantmäteriet upplever med portallösningen idag är möjligheterna till samordning och att arbeten enklare kan prioriteras. Dessutom gör själva kartan att medarbetare är mer benägna att snabbare uppdatera sina uppgifter, vilket gör statistiken mer komplett.

Hittar svar i systemet