ArcGIS hjälper oss att nå våra mål att vara effektiva, säkra och transparenta. Vi blir effektiva genom att ArcGIS levererar gemensam lägesbild under hela insatsen. Vi vet var varje pilot befinner sig vilket givetvis ökar säkerheten och ArcGIS skapar även transparens då varje pilots flygrutt läggs in som ett lager i systemet. Allt detta kan vi dela med piloterna som är med i insatsen, insatsledningen, GIS-gruppen samt externa parter som t ex Missing People, Räddningstjänsten eller Polisen.
SRD använder ArcGIS för att rädda liv
Svenska Räddningsdrönare (SRD) har implementerat flera av Esris produkter i sin insatsmetodik. SRD fokuserar på eftersökning av försvunna personer och djur samt skogsbrandspaning. Med hjälp av olika produkter från ArcGIS-plattformen kan SRD hålla en hög kvalitet vad gäller digital insatsledning. Det betyder att man samlar nödvändig kartinformation och flygdata samt levererar gemensam lägesbild under hela insatsen till samtliga inblandade. Tack vare ArcGIS kan SRD fatta bättre beslut och få effektivare resursanvändning i sina sökinsatser, vilket bidrar till att rädda liv.
Sökinsats med drönare
Varje år anmäls cirka 25 000 personer försvunna i Sverige. Polisen löser 20 000 av dessa ärenden snabbt, men cirka 6 000 fall blir högprioriterade på grund av risk för liv eller hälsa. I närmare 400 av dessa fall utlyser Polisen räddningsinsatser enligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO), där hjälp kan kallas in från Försvarsmakten, Hemvärnet eller frivilligorganisationer som Missing People Sweden och Svenska Räddningsdrönare (SRD).
SRD består av cirka 1 500 UAS-piloter (Unmanned Aircraft System), alla registrerade hos Transportstyrelsen, och har tillgång till över 1 680 drönare med videokameror, varav vissa är utrustade med värmekamera, samt 15 undervattensdrönare.
Insatsmetodik och hur UAS med rätt GIS-stöd effektiviserar sökinsatserna
En typisk sökinsats för SRD följer en metodik som huvudsakligen består av fyra steg:
1. Larm
När en anmälan om en försvunnen person tagits emot hos polisen görs direkt en bedömning om den försvunna personen svävar i livsfara eller löper allvarlig hälsorisk. Missing People meddelar SRD vilka områden som är intressanta att söka av med UAS. I vissa fall får SRD även den informationen direkt från Polisen. Denna information tar SRD med sig in i nästa fas, insatsplaneringen, där man i detalj skapar förutsättningarna för ett bra sök.
2. Insatsplanering
För att snabbt mobilisera resurser behöver SRD veta var UAS-piloter finns, vilken utrustning som är tillgänglig och ha tillgång till kartor. Sedan 2020 använder SRD Esris produkter, som är avancerade och användarvänliga, vilket effektiviserar arbetet under tidspress. Under insatser används ArcGIS Online, ArcGIS Hub Premium och flera integrerade verktyg som ArcGIS Pro, AppStudio, Dashboards, Field Maps, och Survey123.
För UAS-piloter samlar SRD viktig information i en kartbild med lager som visar:
- Sökområden i olika status (Pågående, Planerat, Avslutat)
- Flygförbud och restriktioner (helikopterplattor, flygtrafikzoner)
- Skyddade naturområden där drönare inte är tillåtna
3. Insatsflygning
Piloterna använder kartan för att planera UAS-flygningen. De kan välja att se kartlager eller satellitlager i ArcGIS Online, samt operativt planera flygrutter och förflyttningar av sig själva och sina UAS för att täcka av sina tilldelade sektorer. Data såsom flygrutter och utförda flygspår från själva insatsflygningen läser SRD sedan direkt in i ArcGIS Online från ett externt Flight Data Management-system. I ArcGIS kan man därmed åstadkomma en gemensam lägesbild för alla inblandade.
4. Rapportering
Många sökresurser deltar i räddningsinsatser, ibland hundratals personer, vilket gör det avgörande för SRD att rapportera till Polisen och Missing People var man redan sökt. Med ArcGIS Hub Premium, en webbapplikation som uppdateras löpande, kan alla med behörighet få en överblick av status och effektivt kommunicera resultat för att koordinera insatser.
Efter SRD:s UAS-flygningar lagras data automatiskt, och flygloggar visas på kartan i ArcGIS Online. Detta material analyseras av insatsteamet och delas med Missing People. Insatsledare kan även följa arbetet direkt via ArcGIS Hub, där kartan uppdateras i realtid. Med ArcGIS Dashboards får alla deltagare en gemensam lägesbild, vilket effektiviserar insatserna och ökar chanserna att hitta den saknade vid liv.
Resultat
Användningen av ArcGIS Online har effektiviserat SRD sökinsatser genom att:
- Säkerställa effektiv och korrekt genomsökning av sektorer.
- Integrera flygloggar i kartmaterialet för att undvika att sektorer missas.
- Öka säkerheten genom att visa piloternas positioner i realtid.
- Skapa en transparent process med tillgängliga lager och flygspår för en gemensam lägesbild.
”ArcGIS Online är funktionalitetsmässigt ett avancerat system, men samtidigt lättanvänt och flexibelt – det funkar för alla piloter och inblandade. Vi kan få in mycket information på ett väldigt snabbt sätt, vilket är oerhört värdefullt vid räddningsinsatser”, säger Richard Österlindh, GIS-ansvarig SRD.
Läs hela artikeln
Hur Svenska Räddningsdrönare använder ArcGIS för att snabbare rädda liv