Skapa ännu bättre presentationer i ArcGIS StoryMaps

Guide ger dig tidlösa råd och rekommendationer

White paper: Välj rätt collaborations till samarbetet mellan ArcGIS-organisationer

Grundläggande tips som gäller i alla tider


ArcGIS StoryMaps är en av våra populäraste appar och det är lätt att förstå varför. Här får du och dina kollegor – GIS-kunskap eller ej – ett användarvänligt sätt att presentera karta, data, information och på andra sätt kommunicera ett budskap. Vare sig det är en rapport, analys, beslutsunderlag eller något annat.

Det tillkommer ständigt nya funktioner i ArcGIS StoryMaps som breddar och fördjupar vad som är möjligt att göra och som gör dessa saker enklare att utföra. Men trots att utvecklingen avseende funktionalitet och teknik rullar på i snabb takt finns det vissa grundläggande regler som egentligen inte förändras som rör själva grunden med att kommunicera effektivt. Det är dessa vi har samlat ihop och presenterar i den här guiden, med ArcGIS StoryMaps som utgångspunkt.

I slutändan handlar det om att förstå varför och för vem du skapar din story map, och vilka förutsättningar och förkunskaper din målgrupp har så att du bygger upp din presentation på ett sätt så att din publik:

  • förstår vad du försöker säga,
  • rent praktiskt kan se och skrolla igenom din story map, oavsett om det är på mobil eller datorskärm,
  • känner sig inspirerade och vill ta del av ditt budskap.

Vi hoppas att denna guide hjälper dig att utveckla din kommunikativa förmåga och att skapa ännu bättre story maps.

Trevlig läsning!